MonChou Taart

MonChou.png

Hebben jullie afgelopen zondag ook naar de eerste aflevering van Heel Holland Bakt gekeken? Ik wel! Door alle aankondigingen voor dit programma kreeg ik zin om ook de keuken in te duiken en zie hier het resultaat: MonChou taart.

MonChou taart is een van mijn favoriete taarten. Mijn schoonmoeder serveert deze standaard op elke verjaardag, hoewel de Appelkruimel Cheesecake tegenwoordig ook favoriet is. De MonChou taart van mijn schoonmoeder is heerlijk en telkens nam ik mezelf voor er ook eens een te maken. Zonder een speciale gelegenheid in het vooruitzicht besloot ik eraan te beginnen. Gewoon omdat ik zin had om een taart te ‘bakken’. Bakken tussen aanhalingstekens want aan deze taart komt geen oven te pas. Ideaal als je wat minder tijd hebt want deze taart is zo gemaakt. Je moet er wel rekening mee houden dat de taart minimaal twee uurtjes in de koelkast moet staan om op te stijven.

Ingrediënten voor een taart voor 10 a 12 personen

Voor de bodem:

1 pak Bastogne koeken

100 gram roomboter

Voor de vulling:

400 gram MonChou

500 milliliter slagroom

50 gram vanillesuiker

2 eetlepels 4-vruchten- of kersenjam

Voor de garnering:

2 blikjes vlaaifruit kersen

Bereiding:

Bekleed een springvorm van Ø24 cm met bakpapier.

Verkruimel de Bastogne koeken tot fijne kruimels. Smelt de boter en meng dit met de koekkruimels. Druk de kruimels met de bolle kant van een lepel op de bodem van de springvorm. Zet dit in de koelkast.

Klop de slagroom met de helft van de suiker lobbig. Zet dit in de koelkast om op te stijven.

Meng de MonChou met de jam en de rest van de suiker tot een glad geheel. Meng het MonChou mengsel met de slagroom. Spatel het zachtjes door elkaar. Giet dit in de springvorm. Zet de taart minimaal 2 uur in de koelkast.

Verdeel de vlaaivulling over de taart.

Plaats een reactie