Zoete Zondag: Kersenflappen met Slagroom

SAMSUNG CSC

Als ik bij de bakker een gebakje mag kiezen dan ga ik vaak voor de Kersenflap. Ik ben gek op kersen en zeker in combinatie met slagroom en bladerdeeg. Hoog tijd om die dus zelf eens te maken.

Deze kersenflappen zijn niet de eerste flappen die ik heb gemaakt. Ik maakte ze al eens eerder op mijn werk dus wist al dat het maken van deze kersenflappen echt kinderspel is. Mijn collega en ik delen de liefde voor de kersenflap en hopen stiekem dat als een van onze cliënten jarig is deze op kersenflappen zal trakteren. Helaas gebeurt dat zelfden dus gingen we zelf aan de slag met het maken van dit heerlijke gebakje. Mocht je nou niet zo van kersen houden dan kun je die ook vervangen door een ander soort fruit. Ik kan me voorstellen dat deze flappen ook erg lekker zijn met een vulling van appel of aardbei.

Ingrediënten voor 5 kersenflappen

5 plakken roomboter bladerdeeg

1 blik vlaaifruit kersen

200 milliliter slagroom

2 eetlepels suiker + extra om flappen te bestrooien

1 ei, geklutst

Bereiding

Verwarm de oven voor op 200˚C en bekleed een bakplaat met bakpapier.

Ontdooi het bladerdeeg. Vouw de plakken bladerdeeg diagonaal dicht. Bestrijk met het ei en bestrooi royaal met suiker. Leg het bladerdeeg op de bakplaat en bak 20 minuten in de oven tot ze goudbruin van kleur zijn.

Klop ondertussen de slagroom met de suiker stijf.

Laat de bladerdeegflappen helemaal afkoelen. Snijd de flappen bij de punt in. Snijd niet te ver, het is niet de bedoeling dat je hem halveert.

Verdeel wat van het vlaaifruit op de bodem van de flappen. Daarop verdeel je een royale hoeveelheid slagroom.

Plaats een reactie