Eton Mess

Eton Mess.png

Eton Mess is een toetje dat allang op mijn lijstje stond om te maken zonder dat ik het ooit had gegeten. Ik wist gewoon dat ik dit heerlijk zou vinden. Een combinatie van slagroom, aardbeien en merengue kan natuurlijk niet anders dan hemels zijn!

Eton Mess is een klassiek Engels dessert. Ik moest even opzoeken waar de naam vandaag kwam. Eton Mess wordt ieder jaar geserveerd op de hogeschool van Eton tijdens de jaarlijkse cricketwedstrijd tegen een andere hogeschool. Er bestaan honderden variaties maar het origineel wordt geserveerd met aardbei of banaan. Maar elke fruitsoort combineert goed. Ik koos voor de klassieker aardbei. Het maken is een fluitje van een cent. Zeker als je de merengue in de winkel koopt. Ik maakte ze zelf. Niet moeilijk maar het bakken duurt wel 2 uur. De aardbeien en slagroom erbij en door elkaar roeren. Een heerlijk dessert waarmee je zeker punten scoort tijdens een etentje.

Ingrediënten voor 2 personen

100 gram aardbeien

125 milliliter slagroom

1 eetlepel suiker

Voor de merengue:

1 eiwit

75 gram suiker

Bereiding

Begin met het maken van de merengue. Als je ze in de winkel koopt kun je deze stap overslaan.

Verwarm de oven voor op 120°C en bekleed een bakplaat met bakpapier.

Doe het eiwit en de suiker in een vetvrije kom en klop met een mixer tot het eiwit stijf is. Klop ongeveer 10 minuten. Schep het eiwitschuim op de bakplaat en bak 2 uur in de voorverwarmde oven.

Klop de slagroom met de suiker lobbig.

Ontkroon de aardbeien. Houd er een paar apart om later te garneren. Prak de aardbeien zodat er een soort papje ontstaat.

Breek de merengue in stukken en roer dit door de slagroom. Houd wat apart om te garneren.

Schep wat van de aardbeien in een glas of bekertje. Schep daar wat van het slagroommengsel op. Herhaal dit. Garneer met de resterende aardbeien en merengue.

Plaats een reactie