Gepofte Zoete Aardappel

Dubbel Gepofte Zoete Aardappel.png

Sinds ik de zoete aardappel heb ontdekt ben ik fan. De zoete smaak van deze aardappel kun je combineren met allerlei smaken en je kunt hem op verschillende manieren bereiden. Vandaag laat ik je zien hoe je deze heerlijke aardappel kunt poffen.

Het idee van deze gepofte aardappel komt van Pinterest. Daar haal ik toch wel de meeste inspiratie vandaan. Ik kan uren scrollen op mijn telefoon op zoek naar lekkere recepten. Mijn map met inspiratie begint steeds voller te raken. Eigenlijk zoek ik alleen maar naar lekkere recepten maar Pinterest staat natuurlijk bol van de inspiratie op andere vlakken. Genoeg nu over mijn Pinterest verslaving en terug naar dit geweldige bijgerechtje.

De zoete aardappel word eigenlijk twee keer gebakken. Eerst pof je hem en later haal je de vulling eruit en meng je deze met de geitenkaas en balsamico uitjes. Deze vulling doe je dan weer terug in de aardappel en bak je nog een kwartiertje in de oven. Klinkt vast erg ingewikkeld en als veel werk maar dat valt reuze mee. Je bent wel wat tijd kwijt aan het bakken maar in de tijd dat de aardappels in de oven zitten kun je iets anders doen. Op Pinterest naar nieuwe recepten zoeken bijvoorbeeld.

Ingrediënten voor 2 personen

4 kleine of 2 grote zoete aardappelen

25 gram zachte geitenkaas

1 kleine ui

1 eetlepel donkere balsamico azijn

Olijfolie

Grof Zeezout

Evt. Bladpeterselie en balsamico crème voor garnering

Bereiding

Verwarm de oven voor op 180ºC.

Was de zoete aardappel grondig en verwijder eventuele plekjes. Prik met een vork gaatjes in de aardappels. Smeer de aardappels in met laagje olijfolie en leg in een ovenschaal. Bestrooi met wat zeezout. Pof de zoete aardappelen 60 minuten in de oven. De aardappels zijn klaar als je er makkelijk met een vork in kan prikken.

Snijd ondertussen de ui in stukjes. Bak de ui in een koekenpan met wat olijfolie tot deze glazig ziet. Voeg vervolgens de balsamico azijn toe en bak 2 minuten mee zodat alle uien voorzien zijn van een laagjes balsamico.

Haal de aardappels uit de oven maar laat de oven aan staan. Laat de aardappels ongeveer 10 minuten afkoelen en snijd dan voorzichtig door midden. Schraap met een lepel de vulling uit de aardappel. Doe dit voorzichtig zodat je de schil niet kapot trekt. Zorg dat er nog wat aardappel in de schil blijft zitten.

Meng de aardappelvulling met de geitenkaas en de balsamico uitjes. Houd een beetje van de geitenkaas apart om te garneren. Schep met een lepel de vulling terug in de aardappelschil.

Bekleed een bakplaat met bakpapier en leg daarop de aardappels. Bak deze 15 minuten in de oven.

Hak de peterselie fijn en verkruimel de resterende geitenkaas. Strooi dit beide over de gepofte aardappels. Druppel er ook wat van de balsamico crème over.

Dubbel Gepofte Zoete Aardappel 2.png

 

Plaats een reactie